Graduated Grey Filter.


Nu så ska ni få se på någge kult! Ovan ser ni vad morgonens paket innehöll. Vad är nu detta galenskap, Johanna? undrar du. Det ska jag tala om. Detta är ett Graduerat Gråfilter, så kallat ND8 filter för att vara mer exakt. Jag ska berätta hur det fungerar, för det är verkligen hur enkelt som helst. Man skruvar bara på det lilla filtret på sin kameralins, (se bara till att du köper ett filter som har samma diameter som din kameralins. Det var jag nämligen jävligt nära att misslyckades med). Effekten blir liksom en vinjetterad bild från det håll man väljer att ställa in filtret, vilket är lika enkelt so att ställa in manuell skärpa. Nedan ser ni 2 hastigt tagna bilder på samma motiv, en med och en utan graduerat gråfilter.

Som ni ser så blir det ju en jäkla schysst effekt, och det blir så klart fan så mycket bättre vid lite ansträngning och simpel redigering. Som sagt så är det busenkelt att rotera filtret så att det mörka hamnar åt exempelvis vänster eller höger.
Som ni ser blir bilden aningen varmare och så klart mörkare beroende på hur filtret är roterat. Skitbilder, jag vet. Men de två sista visar vinjetteringen från vänster och från ovan. Effekten blir himla mycket grymmare om man tar sig lite tid att balansera bilden, men detta får duga så länge.

Postat av: aggelito

vadihelafaanvadsnyggt

2012-07-12 @ 22:32:52

Skriv nåt trevligt:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: